header

STIHL bahçe ipuçları: Akülü Güç Aletleri ile Çalışmak

İster çit kesme makinesi, ister motorlu testere veya üfleme makinesi olsun, ormancı ve bahçe bakımı ile uğraşanlar için güç aletlerin geliştirilmesinde STIHL uzun yıllara dayanan tecrübesini kullanmaktadır.

Bahçe aletlerimiz, özel uygulamalar için mükemmel şekilde tasarlanmıştır. Evinizdeki ve bahçenizdeki bakımı daha kolay yönetmenize yardımcı olmak için uzmanlığımızı sizinle paylaşmak istiyoruz. “STIHL bahçe ipuçları” yazısı dizisi sizelere yararlı ipuçları ve püf noktaları sunuyor.

Bu yazıda, akülü el aletiyle çalışırken, akünüzü en iyi nasıl saklayacağınız ve kullanırken nasıl tasarruf sağlayabileceğinizi anlatacağız.

Akülü el aletleri ile çalışma konusundaki uzman ipuçlarımız:

1. Temiz el aletleri daha az enerjiye gereksinim duyarlar: Bir alet tüm kir, toz ve pislikten arındırılmış ise ve iyi çalışıyorsa – ör. Testere zincirinin düzgün şekilde yağlanması ve serbestçe dönmesi durumunda daha az sürtünme meydana gelecektir. Bu,makineyi  çalıştırmak için daha az enerji gerekeceği anlamına gelir. Bu, aşınmayı ve yıpranmayı azaltacak, çalışmayı kolaylaştıracak ve sizi akünüzü sıklıkla şarj etmekten kurtaracaktır.

2. Nemli veya ıslak akülerin kurumasına izin verin: Bir güç aleti ile çalışırken akünüz ıslak veya çamurluysa, aküyü hızlıca temizleyin ve kurutun. Bunu yapmak için aleti kapatın, aküyü çıkarın ve nemli bir havluyla temizleyin. Ardından aküyü ayrı bir yere koyun ve kurumasını bekleyin.Akünün temas noktalarını metal nesnelere yaklaştırmayın. Akü girişleri kirli ise, yumuşak bir fırça ile dikkatlice temizleyin. Aynı durum, akünüzün şarj cihazı kirlendiğinde de geçerlidir.

3. STIHL akünüzün şarj göstergesinin ışıklarının ne anlama geldiğinin öğrenin: Akü üzerindeki dört LED, akünün şarj düzeyini, aynı zamanda makinede veya aküde bir arıza olup olmadığını gösterir. Bunun için akü üzerindeki düğmeye basmanız yeterlidir. Kalan şarj seviyesini göstermeden önce LED’ler yaklaşık beş saniye yeşil yanacaktır. Yeşil renkte sadece bir LED yanıp sönüyorsa, bu, aküde düşük şarj seviyesinin kaldığını gösterir.Yeşil LED’ler ayrıca, aküyü şarj cihazına yerleştirdiğinizde kalan şarj seviyesini gösterecektir (hiçbir LED yanıp sönmüyorsa akü zaten tamamen dolu demektir). Ancak, LED’ler kırmızı renkte yanıyor veya yanıp sönüyorsa, bu bir arıza olduğunu gösterir:

  • Bir kırmızı LED yanıyor: akü çok sıcak veya çok soğuk. Akü çok soğuksa, oda sıcaklı ile yavaş yavaş ısıtmalısınız. Lütfen aküyü bir ısıtıcıya vb koymayın.Akü çok sıcaksa, soğumasına izin vermelisiniz. AL 300 ve AL 500 şarj cihazlarına soğutma sistemi takılı olduğundan akü soğutmayı aktif olarak destekleyebilirler.
  • Üç kırmızı LED yanıyor: Makine çok sıcak. Çalışmalarınıza devam etmeden önce, makinenin çalışma sıcaklığına kadar soğumasına izin vermelisiniz.
  • Üç kırmızı LED yanıp sönüyor: Makinede bir arıza var. Lütfen makineyi kontrol etmesi için Yetkili Sadal Servisi’ne yada Bayisi’ne götürün.
  • Dört kırmızı LED yanıp sönüyor: Aküde bir arıza var. Bu durumda Yetkili Sadal Servisi’ne yada Bayisi’ne gitmelisiniz.

4. STIHL akü şarj cihazındaki ekranı doğru okuma: Akü şarj cihazına yerleştirilmişse, şarj işlemi otomatik olarak başlayacaktır. Şarj cihazındaki LED şarj cihazının durumunu gösterir:

  • Şarj cihazındaki LED bir saniye yeşil yanıyor ve yaklaşık bir saniye kırmızı renkte yanıyor: bu ekran herşeyin normal olduğunu gösterir.
  • Şarj cihazındaki LED yeşil renkte yanıyor: pil şarj oluyor.
  • Şarj cihazındaki LED kırmızı yanıp sönüyor: Şarj cihazında bir arıza vardır. Lütfen şarj cihazınızı STIHL yetkili satıcısına kontrol ettirin.
  • Şarj cihazındaki LED yanmıyor: eğer akü tam olarak şarj edilmişse, şarj cihazı otomatik olarak kapanacaktır. Web sitemizde akü şarj sürelerine genel bir bakış bulabilirsiniz. Gerçek şarj süresinin, web sitesinde belirtilen şarj süresinden farklı olabileceğini, çevre gibi birçok faktörden etkilenebileceğini lütfen unutmayın.

5. Aküyü doğru şekilde şarj etme: Akünün sıcaklığı 0 ° C ile + 40 ° C arasında ise, şarj işlemi sırasında akü normal şekilde şarj olacaktır. Fakat diğer yandan çok soğuk veya çok ısınmış bir akü şarj edilemez. Uzun süre kullanıldıktan sonra akünüz çok ısınmışsa, soğutmalı STIHL şarj cihazları (örn. AL 300 ve AL 500) optimum şarj sıcaklığına ulaşmanıza yardımcı olacaktır. Lityum iyon akülerin bir diğer özelliği de hızlı şarj olmalarıdır. Bu, akünün yüzde 80’lik şarj seviyesine hızla ulaşmasını sağlar ve hemen yeniden çalışmaya başlayabilir.

6. Kısa şarj süreleri de mümkündür: Akünüzü birkaç dakika gibi kısa bir sürede herhangi bir sorun yaşamadan şarj etmeniz mümkündür. Bunun gibi kısa sürelerde akünün şarj edilmesi, akünün performansı üzerinde hiçbir etkisinin olmadığı ispatlanmıştır. Bu aynı zamanda, ekranda gösterilen şarj seviyesi durumuna bakılmaksızın, akünün herhangi bir zamanda şarj cihazından çıkarılabileceği anlamına gelir. Dolayısıyla, endişelenmenize gerek kalmadan kısa molalar sırasında akünüzü şarj edebilirsiniz.

7. “Derin deşarj” dan korkmayın: STIHL akülerdeki hücrelerin gerilim kontrolü sayesinde, bu ciddi hasara neden olabilecek durumdan korkmanıza gerek yoktur. Aküyü komple boşaltmak veya fazla şarj etmek mümkün değildir.

8. Hızlı şarj süreleriyle bile uzun ömürlü aküler: STIHL AL 300 ve AL 500’in hızlı şarj süresi, akü ömrünü olumsuz etkilemez. Aktif akü soğutma, hızlı şarj işlemi sırasında bile akünün korunmasını sağlar. Aküler herhangi bir kayda değer enerji kaybı olmadan yüzlerce kez şarj edilebilir.

9. Aküyü doğru şekilde saklama: Aküyü saklamayı düşünüyorsanız, cihazdan çıkarıp ayrı olarak saklamanız gerekir.Aküyü uzun süre saklayacaksanız, şarj düzeyini yüzde 40-60 arasında değişen (iki yeşil LED) oranlarda tutmanızı öneririz. Akü, temiz ve kuru tutulmalıdır ve  ayrıca nemlenme veya ıslanma olmaması için yada doğrudan güneş ışığına maruz kalmamasını sağlamak için elektrik iletken olmayan ambalaj malzemesine (örn. Karton) yerleştirilmelidir. İdeal olarak, kapalı bir odada saklanmalıdır – ayrıca çocukların erişemeyeceği yerlerde tutulmasına dikkat edilmelidir. Akü, -10 ° C ile + 50 ° C arasındaki sıcaklıklarda saklanabilir.

10. STIHL cgüç aletiniz için doğru aküyü bulma: Akülü bir el aleti ile ilgileniyorsanız, her zaman ihtiyaçlarınıza ve makinenize göre en uyumlu aküyü kullanmanız gerekir. Bir akü ve bir alet seçmek, hangi uygulama için kullanılacağına bağlıdır. Aküyü en yüksek performansta seçmek her zaman mantıklı değildir. Amacına bağlı olarak, daha az kapasiteli ama hafif olan bir akü ile çalışmak bazen sizin için daha faydalı olabilir. Daha az ağırlık, cihazı daha kolay kullanmayı sağlar. Öte yandan, akülü testereler gibi çok fazla enerjiye ihtiyaç duyan aletlerin genelde daha güçlü bataryalarla kullanılıyor olması gerekir. STIHL COMPACT kablosuz güç aletleri için olan aküler söz konusu olduğunda AK 20 ile yaptığınızın iki katını AK 30 ile yapabilirsiniz. Bununla birlikte, AK 20, AK 30’dan daha hafiftir. Bir karar verirken, kısa çalışma molaları sırasında aküyü şarj etme şansınız olup olmayacağına veya uzun bir akü ömrü seçmenize gerek olup olmadığına karar verebilirsiniz. Birçok durumda, iki hafif aküde bulundurmak da oldukça çekici bir seçenektir.

 

konu 1 header

Dünya Lansmanı

Viking robotik çim biçme takımı, senkronize çalışabilen 10 robotik çim biçme makinesi ile karşınızda.

Çimdeki rüya takım
VIKING’in iMow robot biçme makinesi Takımı dünyada bir ilki gerçekleştiriyor. Tek kullanıcı dostu aplikasyonu ile 4000metre kareyi bulan, futbol sahaları, golf sahaları ve benzer alanları, MI 632 M’den oluşan 10 çim biçme makinesi ile biçme imkanı tanıyor.

Takım çalışması, başarının anahtarıdır.
Bunu bilen sadece futbolcular değiller. Bu nedenle VIKING, iMow MI 632 M’yi bir takım oyuncusu haline getirmiştir. Akıllı yazılım, robotik biçiciyi iMow Takımına bağlar ve böylece, aynı anda birden fazla makineyi kullanarak büyük çim alanları biçmeye olanak tanır. Bir ekip, en az iki ve en fazla on adede kadar iMow makinadan oluşur. Robotik biçme makineleri otomatik olarak çalışırlar ve parklarda, açık yüzme havuzlarında veya golf sahalarında rutin işler yaparlar, böylece insan iş gücü faktörünü azaltır. Ancak bunlar, iMow Takımının başedebileceği tek zorluk değildir. Çim bakımının sürekli yapılması gerektiği futbol sahaları gibi sık kullanılan alanlar için benzeri bulunmaz bir çözümdür.

VIKING uygulamasıyla tam kontrol
Öncelikle bunu mümkün kılan İnternet’e teşekkür ederiz. Robotik biçicilerdeki sensörler, VIKING yazılımının en fazla on robotlu biçme makinesinin çalışmasını koordine ettiği ve izlediği Internet’e kablosuz olarak veri iletir. Bu süreçler arka planda yürütülür. Kullanıcılar, cep telefonlarında veya tabletlerinde ücretsiz VIKING uygulamasıyla, nerede olursa olsun, makinelere her zaman tam erişime sahiptir. Kolay anlaşılır basit menü navigasyonu, kullanıcının hızlı bir şekilde yollarını bulmasına yardımcı olur. Daha önce öğrenilmesi gereken herhangi bir teknik bilgiye gerek yoktur – bir yardımcı program, kullanıcıyı ilk kurulum boyunca yönlendirir. Bir iMow için biçme planı oluşturulduktan sonra, sunucu otomatik olarak verileri tüm robotik biçme takımına aktarır.

Rastgele, ama plana göre
IMow Takımı üyeleri, kurulu çevre telin içinde gezinirler ve birbirlerine dokunmadan rastgele biçerler. Bu biçme balerini, güzel bir sonuç verecek olan rasgele bir algoritmayı izler. Robotik biçiciler tarafından belirli alanlarda kapsamlı çim biçme yapılması gerekiyorsa, uygulama dört yoğun bölgeye (yoğunluk üç seviyeli) programlamak için kullanılabilir. Akıllı teknoloji sayesinde makineler bu alanlarda daha yoğun çalışabilir.

Tek bir makineden ekibe: Birlikte daha güçlü
Bir takım sadece üyeleri kadar iyidir. Her iMow MI 632 M modeli en iyi performansı sunar. Örneğin, iMow ağaçlar gibi engellerle karşılaştığında yön değiştirmeyi seçer. Eğimlerde (yüzde 45’e kadar) ve dik alanlarda, kontrol ünitesi yavaşlayarak tepki verir. Cihaz üzerindeki sensörler yağmur yağdığı zaman, pil boşaldığında veya iş bittiğinde algılarlar ve sonrasında MI 632 M’yi güvenli bir şekilde park ettiği veya şarj ettiği bir bağlantı istasyonuna yönlendirir. Bir takımda çalışan, her robotik biçici, alan içinde ki herhangi boşta olan bir şarj ünitesine gidebilir. Şarj istasyonları, biçilecek çim alanının dışında korunan bir alana da yerleştirilebilir. Kamuya açık parklar veya futbol sahaları gibi serbest erişilebilir alanlar için oldukça yararlıdır. Yerleştirme istasyonunda iMow, adaptörünü evrimsel STIHL teknolojisi ile şarj eder.

Çim biçme ve malçlama
Çim bakımı söz konusu olduğunda, kanıtlanmış VIKING malçlama teknolojisi devreye girer. Sağlam bıçak çimleri temiz ve hassas şekilde keser. Bıçak özellikle uzun ömürlüdür, milimetrik olarak kesilmiş ve el değmemiş çim, çimenlerde kalır ve değerli ekolojik gübre sağlar.

Maksimum güvenlik
Güvenlik, özellikle keskin bıçaklara sahip olan robotik biçme makinesinde son derece önemlidir. Hassas asansör sensörleri, iMow’un ne zaman kaldırıldığını algılar ve güvenli şekilde bıçakları durdurur. Makine, ergonomik olarak şekillendirilmiş taşıma kolunu kullanarak rahatça taşınabilir ve bıçak otomatik olarak gövdeden uzağa yerleştirilmiştir.

head2

Testere Kullanımı ipuçları

Yüzlerce sorun arasında motorlu testereler ve çim biçme makinelerindeki gibi benzinli motorlara sahip küçük makinelerin problemleri sahipleri için sorun kategorisinde özel bir yere sahiptir. Kopya ürün kullananlar motorlu testeresini duvara fırlatıp parçalaya bilirler, zira nasıl olsa o motor bir daha iflah olmaz, olsa da astarı yüzünden pahalıya mal olur. Ama elinizde güvendiğiniz marka emektar bir motor varsa sorunun olası nedenlerini sabırla incelemeniz daha iyi olacaktır. Zaten çoğu zaman sonunda, sorunun aslında çok basit bir nedenden kaynaklandığı anlaşılır.

Temel bilgilerle başlayalım: İster iki, ister dört zamanlı olsun, benzinli motorların çalışabilmesi ve ardından çalışmaya devam edebilmesi için dört şeye ihtiyaç vardır: sıkıştırma, yakıt, hava ve ateşleme.

konu2

Bu dörtlüden herhangi biri eksik olduğunda, uygun şekilde eşleşmediğinde yada doğru zamanda doğru yerde olmadığında, ıssız bir adada kokonat arıyorsunuz demektir. Diğer yandan, bu dörtlü doğru karşılandığında, motorunuzun çalışma sesine hayran olacaksınız.

Evet, nelere ihtiyacınız var bakalım? Buji anahtarı, lokma  ve  tornavida takımıyla pek çok işin halledebilirsiniz. Önemli olan kulaklarınızla duymanız, gözlerinizle görmeniz ve motoru hissetmeniz.  Yanıcı ve tutuşucu olan benzin yağ karışımı: yakıt ve bujideb çıkan kıvılcımı aklınızda tutun. Yakıt buharını tutuşturma olasılığınızı göz ardı etsek bile, modern elektronik ateşleme sistemlerinin oluşturduğu yüksek elektrik akımı canınızı biraz yakabilir ve hatta bazı durumlarda ölüme bile neden olabilir.

Uyarımızı yaptıktan sonra, basınçlı hava kullanarak, motoru dışarıdan güzelce bir temizleyelim ve  hem ne olup bittiğini daha kolay görelim , hem de motoru açtığımızda iç kısımlara yabancı maddelerin girmesi önlenmiş olalım. Ancak, yıkama yapmanızı önermiyoruz. Olmaması gereken yerlerde bulunan su, sorunu  daha da büyütmekten başka bir işe yaramaz. Motor yıkanmaz demiyoruz. STIHL motorlarının yıkandığına tanıklık bile ettik ama bu aşamada yapmasak daha iyi. Motorun içinde kalmış, beklemiş benzin, bayatlamaya ve kimyasallığını yitirmeye başlar ki bu motor kolay çalışmayabilir. Benzin, bu süre  içinde reçineleşir ve kokusu da artık keskin olmaktan çıkıp yavanlaşır. İşte bu zamksı madde, karbüratör memelerini tıkayabilecek ve yanma odasına yakıt akışını azaltabilecektir yeteneğe sahiptir.

Bazı ülkelerde, benzine biyo-yakıt olarak %10’a varan oranda etanol eklenebildiğini biliyoruz. Benzindeki etanol katkısı, depolama sırasında iki farklı soruna  yol açabilmekte: Etanolün bileşimindeki su, zaman içinde ayrışabilir ve buda çelik tanklarda paslanmaya yol açıp, karbüratör memeleri ile kanallarının su damlaları ve pas kalıntıları tarafından tıkanmasına neden olabilir. İkinci olarak, etanol, eski yakıt sistemlerinde kullanılan sızdırmalık elemanları ve diğer malzemeleri yavaş yavaş aşındırabilir, korozyona uğratır. Bu ise sonunda sızıntılara ve sistemde yabancı maddelerin bulunmasına yol açar. Durum ne olursa olsun, çalışmaya başlamadan önce yakıt deposunu boşaltmak ve yakıt sistemi tamamen temizlenene kadar motoru çalıştırmak faydalı olacaktır.

İki zamanlı motorlarda, doğru yakıt/yağ karışımının hazırlanması ve kullanılması şart. Doğru yakıt /yağ oranının tutturulması için STIHL’in bu akıllı karıştırma şişesini kullanabilirsiniz.

Modern motorların büyük kısmında 50:1 oranı istenirken, daha eski motorlarda 20:1 veya 25:1 gibi oranlar gerekebilmekte. Yakıtta fazla yağ bulunması da iyi değildir ; bujiyi kısmen kirleterek ilk çalıştırma performansını zayıflatabilir. Yağ miktarının artması, havayla karışarak yanmaya hazır yakıt miktarının da azalması anlamına gelir. Küçük motorlarda, kullanılan yakıt miktarının zaten düşük olduğunu hesaba katarsak, yanma işlemindeki oksijen oranı artar ve bu nedenle oluşan ilave ısı da yüksek devir çeviren, ısı toleransın düşük olduğu motorların kilitlenmesine kadar varabilir. İki zamanlı motorunuzun uzun ömürlü olmasını istiyorsanız, sadece bu motorlara özel, kaliteli yağ ve taze benzin kullanmalı, bunları doğru oranda karıştırmalısınız. Sıradan motor yağı, zincir yağı veya eski karter yağı piyasa diliyle “yanık yağ” seçenekleri motorunuzu gömmek için süper çözümlerdir.

Ön bilgilendirmeleri yaptıktan sonra olası sorunlara göz atmaya başlayabiliriz:

İlk kontroller
Motorunuzla ilgili sorunu keşfetmeye başlamadan önce, sonradan gereksiz bir farkına varma yaşamamak için, benzin deposunu en baştan kontrol etmenizde fayda var: Depoda yakıt var mı ve yakıt musluğu açık mı? Pek çok zaman bu sorularda ‘’hayır’’yanıtıyla karşılaşıldığını unutmayın. Start anahtarı ‘’çalıştırma’’konumunda mı ve varsa, motorun çalışmasını önleyebilecek başka güvenlik kilitleri devreden çıkartılmış mı? Bazı itilir tip çim biçme makinelerinde,levye kolu kullanıcı tarafından tutulmadığında ateşleme yapmaz. Benzer şekilde, frenli modellerde fren kolu veya şanzıman emniyet devreleri bulunabilir.

1 )Yakıt deposunda bulunan şeyin tam olarak ne olduğu konusunda biraz pimpirikli davranmanızı öneririz. Benzinli motor yakıt deposuna yanlışlıkla motorin koyulması, hiç nadir rastlanan bir durum değil! Bayatlamış yakıt nasıl koktuğu konusunda da yukarıda yazılanları dikkate almanızda fayda var. Depodaki yakıtın kalitesi ve tazeliği hakkında kuşkunuz varsa depoyu boşaltın. Ardından tüm yakıt, yakıt filtrelerini ve karbüratörü temizleyin. Depoya taze yakıt doldurun; bujinin durumunu kontrol edin ve bir de şimdi motoru çalıştırmayı deneyin.

2)Depodaki bayat yakıt varken motoru çalıştırmayı denediğinizde genellikle bujiler ısınacaktır. Bu nedenle, sorun yakıttan kaynaklandığında bile, depoyu boşaltıp taze benzinle tekrar doldurduktan sonra yine motor çalışmayabilir. Sıkıştırma aşamasının basıncı altında, ıslanmış bir buji ateşleme akımının kıvılcım yaratmak yerine toprağa ulaşmasına neden olabilir. Fotoğrafta soldaki bujinin kuru ve kullanabilir olduğunu görmekteyiz. Kafanızda şüphe varsa, doğru büyüklük ve değerde yeni buji satın alın. Doğru modeli bulmak için  internetten veya makinenin kullanım kılavuzundan yardım alabilirsiniz. Daha önceden takılmış bujinin de hatalı olabileceğini ve yanlış bujilerin motorda hasara yol açabileceğini unutmayın.

3)Hava filtresini sökün (tüm hava filtre tiplerinin fotoğraflarını koyalım). Filtrenin içi yağlı kirler ot saman parçaları veya odun talaşı gibi maddelerde dolmuş yada çökmüşse, motor hava almayacaktır. Böyle bir durumda motor çalışmış olsa bile sonrasında düzgü çalışamaz ve elbette tüm performansını  ortaya koyamaz. Hava filtresi kısmen tıkalıysa, muhtemelen buji kurumlanacak yada ıslanacak bu da yine motorun çalışmasını güçleştirecektir. Bujiyi kontrol edin ve motoru hava filtresi yokken çalıştırmayı deneyin. Düzgün çalışıyorsa yeni filtre bulup takarak sorunu çözebilirsiniz. Hava filtresi kullanmadan çalıştığınızda, motor ömrünün önemli ölçüde kısalabileceğini unutmayın!

4a)Hava filtresi çıkartılmışken hava klapesinin tam kapanıp kapanmadığında kontrol edin. Böylece, en başından klapenin doğru ayarlandığından emin olursunuz. Bazı motorlar, hava klapesi çok az açık kaldığında bile start almaz.

4b)Hava klapesi tam kapanmıyorsa, bağlantısı ya da açma/kapama kolu aşınmış olabilir. Plastik parçalar kullanılmışsa, açma /kapama  kolunda sorun bulunması daha olasıdır. Telli sisteme sahip bir açma/kapama mekanizması varsa, gaz kolunu jigle konuma getirin ve klape telinin dış manşonunu, klapede tekrar konumlandırın. Sonrasında, gaz kolunun tam olarak kapandığından emin olun. Aksi halde, motor rölanti durumuna geçmeyebilecek veya durmayabilecektir.

4c)Bazı eski motorlarda, vakum durumuna göre otomatik çalışan jigle tertibatı bulunur. Bu jigle tipinde motor durdurulduğunda, hafif bir yay basıncıyla klapenin (A)kapanması motor çalıştığında ise tamamen açılması sağlanır. Klapenin hareketine bir örtünün altında bulunan diyafram ve bağlantı kumanda eder. (b)Starter ipi  güçlü bir şeklide çekildiğinde bile hava klapesi hareket etmiyorsa diyaframda küçük deliklerin bulunup bulunmadığını kontrol etmelisiniz.

Nasıl çalışırsa çalışsın hava klapesi yarım açık kaldığında, buji kurumlanacak ve kirlenebilecek, motora hava akışının sınırlanması nedeniyle güç kaybı ortaya çıkacaktır.

Sıkıştırma
Piston üst konumda, yakıt-hava temasının gerektiği gibi sağlanabilmesi için yakıt zerreciklerinin yeterince sert şeklide sıkıştırılması gerekir.Modern iki zamanlı motorlarda egzozun ıslak olması ve/veya karbüratör hava filitre yuvası yakıtla ıslanmış olması sıkıştırmayla ilgili bir sorunun ipucu sayılabilir.Dört zamanlı motorlarda ise karter havalandırmasının etrafında yağ sızıntısının bulunması ya da motor çalışırken buradan yoğun bir dumanın çıkması benzer şekilde yorumlanabilir.

5) Ateşleme düğmesi kapalı konumdayken ve buji başlığı da sökülmüşken, motorun starter ipini çekin. Sıkıştırmada herhangi bir sorun yoksa hareket sırasında çok net direnç noktaları hissetmeniz gerekir. Eğer bu direnç noktaları tam olarak fark edilebilir durumda değilse sıkıştırmanın zayıf kaldığı veya bir tür otomatik dekompresör sisteminin devrede olduğu düşünülebilir. Motorun üzerinde bir yerlerde “Dekompresör”(kolay çalıştırma)veya benzer bir ibare varsa krank milini normal dönme yönünün ters yönde çevirmeye çalışın. Direnç varsa sorun yok demektir.

6) Bazı motorlarda, start sırasındaki dönme direnci azaltmak ve böylece motorun daha kolay hareket almasını sağlamak amacıyla, kolay çalıştırma sistemine yer vermiştir. Bu mekanizma aşındığında gevşediğinde veya takılı kaldığında, sıkıştırma basıncında motorun start almasını engelleyecek düzeyde kayıp meydana gelebilir. Starter ipini çekerken ıslık sesine benzer bir ses duyuyor ve direncinde yetersiz olduğunu hissediyorsanız dekompresör bir yerlerden kaçırıyor olabilir. Silindir kapak contası bozulmuş olması silindir kapağının gevşemesi piston segmanlarının kırılmış veya takılmış olması ya da dört zamanlı motorlarda valflerin sızdırma yapması bu kaçağın ilk akla gelen nedenleridir. Piston segmanı yada  silindir aşınmalarıyla ilgili bir sorunun varlığından emin olmak için bujiyi söküp silindirin içine az miktarda yağ koyabilirsiniz. Bujiyi tekrar takıp sıkıştırma durumunu kontrol ettiğinizde durum düzelmişse segman ve/veya silindir de sorun olasılığı yüksektir. Ateşleme anahtarı açıldığında, motor çalışabilir ve segmanların ısınıp genişlemesi sayesinde motorun çalışmaya devam etmesi bile mümkündür.

Devamını oku